Kilpailureitit

Rääkkylä

Kisassa ajetaan Savilahti Trailia vastapäivään kaksi kierrosta ja siihen lisätään ”Kallen mäen” ylitys ja sen takalenkki. Matka n. 9km. Reitillä on hyvin vähän korkeuseroa, mutta polkupohja on monin paikoin melko hidasta ajettavaa.

Lähtö tapahtuu urheilukentältä trailille (merkitty maastoon sinisillä + keltaisilla maalitäplillä, opastuspaaluilla, ruskeapohjaisilla suuntanuolilla ja tekstillisillä opasviitoilla sekä lisäopasteilla). Alku on pururataa ja sen jälkeen pääasiassa sinkkupolkua ja kärrypolkuja pitkin ajetaan lähes koko kierros. Urheilukenttää ennen ajetaan hetki soratietä ja pururataa, jonka jälkeen noustaan nurmipintaisen Kallen mäen yli. Sen takana pikku lenkki ja uudestaan takaisin yli ja edelleen alas nurmea pitkin urheilukentälle, toiselle kierrokselle / maaliin.

Kitee

Kisassa ajetaan Hutsi Trailiä ja Peltola Trailiä vastapäivään, matkana 12,5 km. Lähtö tapahtuu urheilukentän maalisuoralta, josta kierretään erillistä kisamerkintää seuraten kivituhkaisia latupohjia pitkin Hutsi Trailille (merkitty maastoon punaisilla maalitäplillä, opastuspaaluilla, ruskeapohjaisilla suuntanuolilla ja tekstillisillä opasviitoilla sekä lisäopasteilla).

Kuusimetsäistä, hieman juurakkoista harjupolkua noustaan mäen laella olevalle latupohjalle, jota pitkin myös lasketaan heti kohta vauhdikkaasti alas ja uudelleen ylös. Kunnan varikkoalueen läpi siirrytään hetkeksi asfaltille ja kivituhkaiselle latupohjalle, josta kurvataan Peltola Trailin keskilenkille. Mukavaa haastetta tarjoavan koko ajan pikkuteknisen sinkkupolun jälkeen palataan asfaltin reunaan josta sitten päästään nautiskelemaan taas Hutsi Trailin hyvävauhtisesta latupohjan polusta, jolta löytyy toki myös hapottavia ylämäkiä.

Latupohjalta käännytään hetkeksi hitaammalle sinkkupolulle. Tällä osuudella ei ole juurikaan mäkiä, joten nyt on hyvä palautua ja kerätä voimia lopun tiukkaan rutistukseen. Sinkkupolkuosuuden jälkeen palataan latupohjalle ja lasketaan vauhdikkaasti tien ali.

Kohta tien alituksen jälkeen alkaa pitkä, mutta loiva nousu Kirkkosärkille. Siellä vielä yksi vauhdikas alamäki ennen tiukkaa nousua harjun päälle. Harjun päällä nautiskellaan hetki hienosta polusta ja maisemista, kunnes taas syöksytään alas pohjalle. Tämä alamäki on syytä ottaa varovasti!

Alhaalla pääsee hetkeksi hiekkatielle keräämään voimia viimeiseen, loppua kohti tiukkenevaan nousuun. Nousun päältä käännytään vielä kuusimetsässä kiemurtelevalle erittäin hauskalle, mutta hieman juurakkoiselle sinkkupolulle. Kisamerkintää seuraten palataan parin ylämäen kautta vauhdikkaasti urheilukentälle maaliin.

Tohmajärvi

Kilpailun lähtö ja maali sijaitsevat Tohmajärven liikuntahallilla (Kirkkotie 10). Kilpailussa kierretään Pekan Trail  ja Piilovaara Trail yhtenä isona lenkkinä vastapäivään. (merkitty maastoon punaisilla ja sinisillä maalitäplillä, opastuspaaluilla, ruskeapohjaisilla suuntanuolilla ja tekstillisillä opasviitoilla sekä lisäopasteilla). Reitti ei ole teknisesti vaativa, mutta korkeuserojen takia melko rankka.

Lähdetään seuraamaan punaista Pekan Trailiä. Alussa ajetaan pururataa puolisen kilometriä, jonka jälkeen syöksytään jyrkästi alas Mokinlammen rannan lankkusilloille. Tämän jälkeen palataan purutetulle latupohjalle hetkeksi kunnes alkaa pitkä nousu Oravaaraan latupohjan polkua pitkin. Latupohjalta poistutaan hetkeksi sinkkupolulle, jota pitkin lasketellaan Hernevaaraan vievälle tielle. Tiellä ei kauan lepäillä vaan heti kohta alkaa tiukka nousu Hernevaaralle. Tässä nousussa suurin osa meistä joutunee jalkautumaan. Hernevaaran huipulle noustaan ja sieltä lasketellaan myös alas vauhdikkaasti sinkkupolkua ja kärrypolkua pitkin. Menetettyä korkeutta kiivetään hieman takaisin ennen kuin lasketaan alas Soppelaan.

Soppelassa lähdetään seuraamaan Piilovaara Trailin sinisiä merkintöjä. Puolisen kilometriä ajellaan kärrypolkua kunnes taas tulee monet jalkauttava lyhyt, mutta tiukka nousu. Nousun jälkeen nautiskellaan vehreän metsäisestä sinkkupolusta Kapakanpellolle asti. Täältä käännytään takaisinpäin edelleen Piilovaara Trailiä seuraillen. Seuraava osuus on pääasiassa nousua sinkkupolulla ja metsäautotiellä.  Kankkusenmäellä on hyvät maisemat, jos on aikaa ottaa happea.

Mäen päältä laskeudutaan hiekkatielle, jonka alamäessä on hetki aikaa kerätä voimia Palovaaran nousuun. Tieltä lähdetään taas Pekan Trailin sinkkupoluille ja seuraavaksi onkin vuorossa yksi tiukimmista nousuista. Laelta päästään alas pitkällä laskulla. Ennen ”Katrin mökkiä” on pari sataa metriä suolle sorastettua polkua.

Suon jälkeen on luvassa taas hapottava nousu Oravaaraan ja sieltä sitten alas jyrkkää mäkeä pitkin. Ennen pelloille tuloa on lyhyt hieman teknisempi osuus. Lankkusillan jälkeen kurvataan luontopolun kautta kiertämään mansikkapelto, josta alkaa päivän viimeinen ja tiukka nousu maaliin.