©2019 by Tour De Karelianpolut. Proudly created with Wix.com

Reittikuvaukset

Rääkkylä: Savilahti Trail 8 km

Kisassa ajetaan Savilahti Trailia myötäpäivään kaksi kierrosta, yhteensä 8 km. Reitillä on hyvin vähän korkeuseroa, mutta polkupohja on monin paikoin melko hidasta ajettavaa.

Lähtö tapahtuu urheilukentän maalisuoralta, josta noustaan nurmipenkan päälle ja trailille (merkitty maastoon sinisillä + keltaisilla maalitäplillä). Alku on pururataa ja tien ylityksen jälkeen vauhdikasta soratietä. Tieltä käännytään jyrkästi pienen ojasillan yli sinkkupolulle, jonka alku on hieman tekninen. Ennen tätä käännöstä kannattaa siis valita asemansa hyvin, jotta et juutu ruuhkaan ja vältät turhat rytinät.

Sitten vastassa on pieni kivieste. Tämän voi varovasti kiertää oikealta tai nostaa pyörä sen yli. Matka jatkuu hieman epätasaisella polkupohjalla, josta lyhyt osuus on sorastettua. Matoniemessä tullaan hetkeksi mökkitielle, jonka jälkeen siirrytään taas epätasaiselle sinkkupolulle. Suopätkä ylitetään sorastusta pitkin ja sitten alkaa loiva nousuosuus. Kuusimetsän kärrypolulla noustaan selänteelle, välillä hieman pienten kivien päällä täristellen.

Soranottopaikan jälkeen päästellään hetki mukavaa sinkkupolkua, kunnes laskeudutaan alas tielle. Tien reunassa on pieni oja, jota kannattaa varoa. Tieltä jatketaan alas ja tullaan pehmeähiekkaiselle osuudelle. Tämän jälkeen ajetaan polkua pitkin takaisin pururadalle. Tästä eteenpäin seurataan erillistä kisaviitoitusta takaisin urheilukentälle, ja edelleen toiselle kierrokselle tai sen jälkeen maaliin!

Tohmajärvi: Pekan Trail + Piilovaara Trail 10 km

Tohmajärvellä kierretään Pekan Trail (merkitty punaisella maastoon) ja Piilovaara Trail (merkitty sinisellä maastoon) yhtenä isona lenkkinä vastapäivään. Reitti ei ole teknisesti vaativa, mutta korkeuserojen takia melko rankka.

Lähdöstä lähdetään seuraamaan Pekan Trailiä. Ajetaan pururataa puolisen kilometriä, jonka jälkeen syöksytään jyrkästi alas rannan lankkusilloille. Tämän jälkeen palataan purutetulle latupohjalle hetkeksi kunnes alkaa nousu Oravaaraan. Latupohjalta poistutaan hetkeksi sinkkupolulle, jota pitkin lasketellaan Hernevaaraan vievälle tielle. Tiellä ei kauan lepäillä vaan heti kohta alkaa tiukka nousu Hernevaaralle. Tässä nousussa suurin osa joutunee jalkautumaan. Hernevaaran huiputuksen jälkeen lasketellaan alas vauhdikkaasti sinkkupolkua ja kärrypolkua pitkin. Menetettyä korkeutta kiivetään hieman takaisin ennen kuin lasketaan alas Soppelaan.

Soppelassa siirrytään seuraamaan Piilovaara Trailia. Puolisen kilometriä ajellaan kärripolkua kunnes taas tulee monet jalkauttava lyhyt, mutta tiukka nousu. Nousun jälkeen nautiskellaan vehreän metsäisestä sinkkupolusta Kapakanpellolle asti. Täältä käännytään takaisinpäin edelleen Piilovaara Trailiä seuraillen. Seuraava osuus on pääasiassa nousua sinkkupolulla ja metsäautotiellä. Kankkusenmäeltä avautuu on hyvät maisemat, jos on aikaa ottaa happea.

Mäen päältä laskeudutaan hiekkatielle, jonka alamäessä on hetki aikaa kerätä voimia. Tieltä lähdetään taas Pekan Trailin sinkkupoluille ja seuraavaksi onkin vuorossa yksi tiukimmista nousuista Palovaaralle. Laelta päästään alas pitkällä laskulla. Ennen ”Katrin mökkiä” on pari sataa metriä suota, josta päästään yli kuivin jaloin mikäli se on ehditty sorastaa ennen kisaa – muuten on melko pehmeää.

Suon jälkeen on luvassa taas hapottava nousu Oravaaraan ja sieltä sitten alas jyrkkää mäkeä pitkin. Ennen pelloille tuloa on lyhyt hieman teknisempi osuus. Peltotien kautta noustaan pururadalle, jota pitkin palataan maaliin!

Kitee: Hutsi Trail 7km

Kiteen kisassa kierretään Hutsi Trail vastapäivään, matkana 7,5km. Lähtö tapahtuu urheilukentän maalisuoralta, josta kierretään erillistä kisamerkintää seuraten kivituhkaisia latupohjia pitkin Trailille (merkitty maastoon punaisilla maalitäplillä, opastuspaaluilla, ruskeapohjaisilla suuntanuolilla ja tekstillisillä opasviitoilla). Metsään vievä tekninen pikkumäki (n. 600m lähdöstä) voi sumputtaa kuskeja, joten tuossa ei kannata juuttua ruuhkaan.

Kuusimetsäistä, hieman juurakkoista harjupolkua noustaan mäen laella olevalle latupohjalle, jota pitkin myös lasketaan heti kohta vauhdikkaasti alas. Notkossa olevan tiukan vasurin jälkeen alitetaan Kehätie ja päästään nautiskelemaan hyvävauhtisesta latupohjan polusta, jolta löytyy toki myös hapottavia ylämäkiä.

Latupohjalta käännytään hetkeksi hitaammalle sinkkupolulle. Tällä osuudella ei ole juurikaan mäkiä, joten nyt on hyvä palautua ja kerätä voimia lopun tiukkaan rutistukseen. Sinkkupolkuosuuden jälkeen palataan latupohjalle ja lasketaan vauhdikkaasti taas Kehätien ali.

Kohta tien alituksen jälkeen alkaa pitkä, mutta loiva nousu Kirkkosärkille. Siellä vielä yksi vauhdikas alamäki ennen tiukkaa nousua harjun päälle. Harjun päällä nautiskellaan hetki hienosta polusta ja maisemista, kunnes taas syöksytään alas pohjalle. Tämä alamäki on syytä ottaa varovasti!

Alhaalla pääsee hetkeksi hiekkatielle keräämään voimia viimeiseen, loppua kohti tiukkenevaan nousuun. Nousun päältä käännytään vielä kuusimetsässä kiemurtelevalle erittäin hauskalle, mutta hieman juurakkoiselle sinkkupolulle. Tätä polkua pitkin palataan alas samaan paikkaan, josta lähdettiin alussa nousemaan. Kisamerkintää seuraten palataan samaa reittiä urheilukentälle ja ajetaan maalisuora vielä täysillä, keulien ja henkilökohtaista saavutusta juhlien. Kaikki saa tuulettaa! 😊